Whats Wrong With Science? Modeling the collective discovery processes with the Nobel Game

Cite as : Chavalarias, D., 2016. What’s wrong with Science? Scientometrics 1–23. doi:10.1007/s11192-016-2109-9

There is an increasing pressure on scholars to publish to further or sustain a career in academia. Governments and funding agencies are greedy of indicators based on scientific production to measure science output. But what exactly do we know about the relation between publication levels and advances in science ? How do social dynamics and norms interfere with the quality of the scientific production ? Are there different regimes of scientific dynamics ? The present study proposes some concepts to think about scientific dynamics, through the modeling of the relation between science policies and scholars’ exploration-exploitation dilemmas. Passing, we analyze in detail the effects of the ” publish or perish ” policy, that turns out to have no significant effects in the developments of emerging scientific fields, while having detrimental impacts on the quality of the production of mature fields.

Les universitaires sont de plus en plus poussés à publier pour poursuivre ou maintenir une carrière dans le milieu universitaire. Les gouvernements et les organismes de financement sont avides d’indicateurs basés sur la production scientifique pour mesurer la production scientifique. Mais que savons-nous exactement de la relation entre le niveau de publication et les progrès de la science ? Comment les dynamiques et les normes sociales interfèrent-elles avec la qualité de la production scientifique ? Existe-t-il différents régimes de dynamique scientifique ? La présente étude propose quelques concepts pour réfléchir à la dynamique scientifique, à travers la modélisation de la relation entre les politiques scientifiques et les dilemmes d’exploration-exploitation des chercheurs. Au passage, nous analysons en détail les effets de la politique “publier ou périr”, qui s’avère n’avoir aucun effet significatif sur les développements des domaines scientifiques émergents, tout en ayant des impacts négatifs sur la qualité de la production des domaines matures.

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Play the Nobel Game

This paper explore the theoretical implication of different science policies on a stylized version of the social game of science from the modeling and simulation point of view. You can experiment yourself the impact of these policies on the collective dynamics of discovery processes with the Nobel Game, an online multi-player game.